torsdag 22 mars 2012

(Går)Dagens ridpass

Det blev Bollen som sagt, och vi skulle öva på att göra galoppombyten. Jag hade inte särskilt höga förväntningar, jag har aldrig gjort ett galoppombyte på en häst som inte byter av sig själv och Jenny sa att Bollen var en av de hästar som hade svårt för det.
Sagt och gjort, vi kom i höger galopp och vände snett igenom, och skulle göra ett galoppombyte, och om hästen inte gjorde det, hade vi bommen som hjälp. Första gången blev det lite kaos, men andra gången styrde jag upp, och han tog fattningen helt rätt och bytte över medellinjen - duktig! Sedan bytte vi varv och gjorde likadant. Bollen blir lätt stressad av såna här övningar, så han var rätt spänd i slutet och travade på med en väldig fart, men mot slutet kunde jag lugna ner honom och låta honom gå i en lägre form. Jag är jättenöjd!


Kramar från Stalltokan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar